Betrokken en gemotiveerde medewerkers
door Renate Frazer, 7 oktober 2013
Iedere ondernemer of manager droomt ervan, gemotiveerde medewerkers die zich voor 100% inzetten. Voor veel organisaties blijft dit slechts een droom. Slecht gemotiveerde medewerkers die niet betrokken zijn met de organisatie, kosten het bedrijfsleven miljoenen euro’s per jaar.
Wat motiveert jouw medewerkers?
Het is belangrijk om te beseffen dat iedere medewerker anders is, en dus op een andere manier te motiveren is. Een hoger salaris geeft geen garantie voor een beter gemotiveerde of betrokken medewerker. Beloning is vaak ondergeschikt aan wat mensen werkelijk interesseert en motiveert. Medewerkers stimuleren en hun betrokkenheid vergroten, begint met wat hen werkelijk boeit.
Een betrokken medewerker vraagt om een betrokken manager en ondernemer. Met een “niet zeuren maar werken” mentaliteit kom je er niet. Je zult meer moeten laten zien. Hoe zit het bijvoorbeeld met jouw eigen betrokkenheid? Wat heb jij je medewerkers te bieden?
Het begint aan de top
Mensen zijn erg gevoelig voor hun omgeving. Wil je als manager of ondernemer bevlogen medewerkers, dan zal je dit zelf ook moeten uitstralen. Betrokkenheid is besmettelijk en begint aan de top. Wil je als manager medewerkers die bewust zijn van elkaars kwaliteiten en talenten, dan zul je jezelf ook goed moeten kennen: over welke talenten en kwaliteiten beschik jij?
Let op signalen
Een hoog ziekteverzuim en veel verloop, dit zijn signalen dat er iets aan de hand is. Neem deze signalen serieus. Het is immers veel goedkoper om medewerkers te stimuleren en hun betrokkenheid te vergroten dan iemand te vervangen die ziek is of ontslag heeft genomen.
Groeien en bloeien
Succesvolle organisaties zijn het resultaat van bewust investeren in mensen. En niet alleen in de medewerkers, maar ook in jezelf als ondernemer. Dit betekent budget vrijmaken voor coaching en training, maar ook de organisatie zodanig inrichten, en aansturen, dat medewerkers er kunnen groeien en bloeien.
Training en coaching
Wil je ook tijd vrijmaken voor coaching en training? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Nouvelle biedt maatwerk. Daarom start een coachingstraject altijd met een intake waarbij we inventariseren wat er nodig is tijdens het traject. Na de inventarisatie gaan wij gericht aan de slag. Hier vind je meer informatie over de verschillende trajecten bij Nouvelle: Persoonlijke coaching, teamcoach, loopbaanbegeleiding en coaching van leidinggevenden en managers.
Informatie
Zie ook onze overige publicaties of een totaaloverzicht van al onze diensten op het terrein van coaching en HR advies.